Pro správnou funkci je nutné mít zapnutou podporu JavaScriptu! Expedice Kuba | ECOPAINT - potápění
IANTD Ecopaint

KUBA

V polovině ledna 2016 jsem se dozvěděl, že za 3 měsíce bude končit embargo USA Kuby. Tak jsem oslovil nejbližší kamarády a rychle dal do kupy 5 lidí. Ihned sehnal letenky přes Moskvu, ale bez čekání, jen 2 hod tam i zpět. No a pak jen zorganizovat na Kubě auto. Jde to těžko v zemi, kde není internet. Podařilo se a tak nám nezbývalo nic jiného, než se těšit :-). Měli jsme pouze letenky a SNAD zajištěné auto. Vše ostatní jsme chtěli řešit na místě.

Cestovatelé :Radek, Milda, Michal, Jitka, Eva
Měna :1 CUC směnitelné peso = cca 1 euro
Termín :25.2. – 17.3.2016    Najeto 3400km
Měna :Měna : 1 CUP národní peso = cca 1 Kč

25.2. Celý den jsme byli v práci. Ještě jsem na rychlo musel napsat nabídku do výběrového řízení na lom Borek a do 16hod odvézt na poštu. Pak dobalit zavazadlo a v 19:30 odjezd do Prahy. Parkoviště bylo zajištěné nedaleko Ruzyňské věznice. Na letiště nás dovezli, my se odbavili a ještě si dali plechovku českého pivka na cestu.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big01.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big01.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big02.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big02.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42

26.2. Odlet byl 10minut po půlnoci a 2:15hod do Moskvy. Zde jsme si dali kafčo, Ruskyj dar a vyměnil jsem si ruble – na památku pod sklo stolu. Odlet z Moskvy byl na čas a po 12:40 hodinách letu jsme bouřlivě přistáli v Havaně. Byl totiž vítr. Pasová kontrola trvala aspoň hodinu, přilétlo asi více letadel a byla fronta. Přijímací pohovor jsem zvládl ve španělštině :-). Pak jsme se úspěšně shledali se zavazadly, vyměnily nějaké CUC a před zastaralou letištní budovou nás čekal Juri, náš kontakt na Kubě. Taxi za 30CUC pro všechny do casa particular Oskar v Havaně. Asi 3km od starobylého centra. Ubytovali jsme se, najedli a Juri nás vzal pěšky na Náměstí Revoluce. Obrovská asfaltová plocha s velkými podobiznami Ernesta Guevary a Camila Cienfuegose, (Fidel Castro prý vydal zákaz, aby ho zviditelňovali) pak jsme šli na místo odkud se vyjíždějí okružní jízdy pro turisty ve starobylých autech. Popošli jsme kousek dál a stopli staré auto, které nás dovezlo do Old Havana. Tam jsme se prošli čtvrtí staré Havany, navštívili fabriku na výrobu doutníků-i koupili, dali si luxusní Piňa Coladu za 5CUC-a sedmiletého rumu jsme si mohli nalít, co jsme chtěli. Pak náměstí Plaza de la Catedral, bary La Bodequita, Floridita – bary Ernesta Hemingwaye. A večeře v restauraci Cafe Paris- mořské plody za 6,5CUC, pizza za 3,3CUC, dále Piňa Colada, Cuba Libre a Mojito. No a pak zpět a na balkoně jsme si ještě dali rum Legendario a doutník Cohiba. No a pak již spát. Časový posun oproti ČR byl -6hodin.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big03.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big03.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big04.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big04.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42

27.2. Snídaně za 45CUP a Juri nesehnal auto za 80CUC/den. Tak jsme museli jet do Varadera za 60CUC starodávným kubánským autem, ovšem s motorem z Číny. Tam měli auto za 61CUC/den, 6 let staré a my ho brali. Byl to Peugeot 301. Deposit 200eur. Vyjeli jsme z Varadera v 16:30, dali si zmrzlinu v Jovellanos za 2CUP a do Playa Larga jsme dojeli ve 20hod. Nejprve jsme nesehnali ubytování, pak nás odchytla žena a dovedla do dvou rodin za 25CUC-nic moc, ale pak jsme sehnali jeden pokoj pro 3 lidi a tak jsme si dva lehli na zem. Stál 20CUC. Venku bylo v noci 8°C a tak jsme pěkně vymrzli. Ráno jak vysvitlo slunce už bylo teplo.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big05.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big05.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big06.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big06.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42

28.2. S Mildou jsme v 6:30 vstali a šli se projít do městečka. Tam našli pekárnu. Viděli jsme, jak si Kubánci rozdělují chleba na příděl a zapisují si to do přídělových knížek. Jeden nám chleba prodal za 1CUC-asi 10 takových větších bulek. Pak zpět do pokoje, najíst, zaplatit a do stánku na kafe 3CUP, limo a Cuba hamburger 15CUP. No a pak jsme se již vydali hledat Francise – náš kontakt na potápění. Zeptali jsme se taky domorodce, ten zavolal, ve španělštině vysvětlil cestu, no a Francis nás již čekal u silnice. Vše jsme dohodli a hned jeli na ponory. První reef u Cueva de Los Peces. Stěna do 500m hloubky a na konci vrak invazního člunu z Kubánské války-40m hloubka a 50minut. Druhý ponor v Cueva Los Pesec s max hloubkou 70m. Nejvíce jsem byl já, ve 30m a celkem 70minut. Pak nás Francis ukecal na ubytování v jeho domě za 50CUC/pokoj pro dva se snídaní a večeří. Tuto noc však měl ještě obsazeno a tak nás za stejnou cenu ubytoval u paní na kraji Karibiku na pláži – hezké. Jídlo krevetky-vepřové-langusty – hovězí. Pak rum a spát ve 21hod. Ještě jsme se časově nesrovnali.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big07.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big07.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big08.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big08.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42

29.2. V 6:30 už Milda s Evou pili kafe s výhledem na Karibik. Snídaně bohaté a při placení dohady. Řekli nám 50CUC/2pokoje, ale chtěli 136CUC. Volali jsme Francise a on řekl, že musíme zaplatit a že nám dá ponor gratis. V 9 na bázi a první ponor reef na Punta Pedriz 33m a 55min. Konec opět na vraku invazního člunu. Pak přejezd a ponor v jeskyni Brinco. 34m a 60min. Nádherná jeskyně v džungli se schránkami krabů. Zde jsem se oddělil, zaplul do kapsy jeskyně a natočil video se slepou bílou rybou žijící v temnotě jeskyní. Cestou zpět lehký sendvič za 15CUP, ubytovali jsme se do 3 pokojů u Francise, lehký spánek a večer bohatá večeře. Obrovské langusty s přílohami, krevetky, kuře, brambory s medem, ovoce, mango-přesnídávka, pivo, rum. Stažení fotek, pokec a spát ve 23h.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big09.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big09.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big10.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big10.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

1.3. Snídaně, vajíčka, chleba, džus, desert. Bylo zataženo, ale oteplilo se. Jitka a Eva prohlídka městečka a po obědě koupání u potápěčského centra. My jeli na ponory Tunels 34m, 50min a El Ebano- 42m kaňon + jeskyně co saje. Prý zde byly i smrtelné nehody. Nešlo se prostě vrátit v jeskyni proti proudu. 55min. ponor. Potom svačinka sendvič a koupání na pláži u našeho ubytování. Večeře v 19hodin, langusty, krevety, brambor, rýže, desert, ovoce, zelenina. Pak dvě pivka a pokec s kuchařem Při tom vypity dvě lahve rumu Legendario 7 let starého. Spát ve 23hodin.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big11.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big11.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big12.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big12.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

2.3. 7:30 vztyk, snídaně, zaplatit Francisovi (Kubánec asi 50let) ponory s výstrojí, jeskyně 2x 40CUC, ponory moře 4x 25CUC a jeden gratis jak slíbil. Pak odjezd a zastávka u Brinco u Playa Giron. Cestáři i hráli asi s dvoumetrovým hroznýšem. Taky jsme se vyfotili :-). Z Playa Giron byla hlavní silnice do leva na Cienfuegos, ale my viděli v mapě, že podle pobřeží vede úzká cesta. Tak jsme jeli rovně. Asi po 15km zmizel asfalt a jelo se po bývalém reefu prachem s výmoly. Pak se vjelo do džungle a přidaly se ještě kořeny stromů. Okolo nás byla nedotčená džungle, jeskyňky, jezírka atd. Asi 50km jsme ujeli za 6 hodin nedotčenou přírodou. Před Cienfuegos jsme vyfotili jadernou elektrárnu a jeli okolo zátoky. Pak svačinka v Cienfuegos – Kubánský hambáč za 10CUP a pivo 30CUP. Když jsme přijeli do Trinidadu, již se stmívalo. Kontakt od Juriho fungoval Milda a Eva pokoj za 25CUC + 5CUC/os snídaně. My 30CUC, ale byli jsme 3. Stažení fotek, procházka nočním Trinidadem s Piňa Coladou, večeří – krevetky, pivko a pak spát.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big13.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big13.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big14.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big14.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

3.3. Snídaně v 7:30, máslo, sýr, chleba, salám, čaj, kafe, med. Pak nám sehnali potápění s Pedro Sánchez Alba - divemaster. Jitka, Eva a Milda jeli na nádhernou pláž Playa Ancón se koupat. My s Michalem jsme jeli do Trinidadu, naložili lahve a průvodce a jeli asi 25km směr Cienfuegos přes 3 řeky a za čtvrtou – Rio Hondo jsme odbočili k domu jeho kamaráda, kde měl věci na potápění. Skok asi 4m do zátoky, ale výstroj jsme spouštěli po provaze. Dva ponory na písku a pak členitém reefu. Mušle, rejnoci, platýzi, medúzy, bad fish, trnuchy. Zpět asi v 16hod. Pedro nám koupil ještě housku s čerstvou pečenou vepřovou kýtou za 6CUP. Snědl jsem 3 + mango a test sušenek. Sprcha a za světla do města, procházka, foto, večeře, u malinkaté staré indiánky koupeny přírodní korále a spát. Večeře byla, krevetky, pivko, 3 drinky Canchanchara, Trinidad Especial a Especial Ochún Yemayá.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big15.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big15.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big16.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big16.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

4.3. Vztyk v 6:45, snídaně a odjezd směr Manzanillo. Jídlo v Gamaguey, pizza za 10CUP, čerstvá šťáva z manga a guavy za 3CUP, sušenky a tamarindo(ovoce tamarýn). Silnice této dlouhé cesty byly místy uspokojivé, ale většinou byly všude výmoly i místa bez asfaltu. Míjeli jsme třtinová pole, obdělanou půdu, rýžová pole i sady ovoce. Bylo zde vidět, že lidé zde mají hluboko do kapsy. Jezdí zde pouze stará auta, koňské povozy, autobusy předělané z náklaďáků, jídlo na příděl, po vesnicích a městech běhají psi, prasata, slepice. V 17:30 Manzanillo a hledali jsme ubytování. Město jako Pardubice a casa particular(ubytování v soukromí) neexistuje a je zde jen jeden hotel. Prostě tu nejsou turisti. Obsluhu hotelu vůbec nezajímal náš zájem o ubytování. Bylo jim to jedno – svou výplatu dostanou. Cena hotelu 30CUC/pokoj se snídaní. Večer jsme ještě zajeli asi 1km k autobusovému nádraží na kýtu v housce za 5CUP, bageta se salámem za 5CUP, limo za 2CUP. Pak chtěl Michal k moři na pizzu, ale tato komunistická hospoda Fidelova byznysu byla hrozně drahá – pizza za 18CUC – tak jsme odešli do mini pizzerie na pizzu za 10, 13 a 15CUP. Pivko za 10CUP, limo s tamarindo za 5CUP. Spát ve 21:45h.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big17.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big17.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big18.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big18.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

5.3. V 7 hod snídaně v socialistickém stylu (zájezdy ROH) , odjezd asi v 8:15. Zastávka ve Flora i fauna crocodilos farm Manzanillo. Prohlídka krokodýlí farmy od 1, 2, 4, až poslední 24 letí krokodýli určené k rozmnožování. Každý samec má 6 až 7 samic a bylo zde 6 samců. Krmí je vším možným masem. Majetek vlády a plán je že se budou prodávat až ve 20 letech věku na maso. Kůže je celosvětové chráněný artikl, takže tu neprodávají. Vstup byl 2CUC/os + 2CUC pro průvodkyni. Měsíčně sem přijde prý tak 3 až 5 turistů, nás bylo 5, tak mají na měsíc klid :-). Řekl jsem o zuby veterinářovi a ten přinesl hrst zubů ze 17letých krokodýlů. Dál jízda do Pilonu asi 95km po rozbité cestě. Tankování v Pilonu, kde jsme našli pekárnu, kde asi ještě neviděli turisty. Jeden ožralý místní byl neodbytný a chtěl se nám dostat do kufru auta a tak jsme ujeli. Koupili jsme si chleba od těch, co ho dostali na příděl. U benzinky jsme se najedli. Pak cesta asi 180km do Santiago de Cuba po silnici, kde jsme potkali jedno auto za den, polovina silnice již zmizela ve vlnách Karibiku, obrovské výmoly, částečně propadlé mosty, ale nádherné nedotčené pobřeží. Jeli jsme to celý den. Svačinka v Chivirico a od vesnice Los Galeones už silnice dobrá až do Santiaga de Cuba. V Santiagu k majáku u pevnosti El Morro, pak do Punta Gorda, kde jsme hledali potápění na velkém vraku lodi. Nenašli. U moře hodně pánských klubů od 120CUC/noc a výše, ale se vším. I s holkama. Pak zpět k hotelu Balcon de Caribe u majáku, ale plno. Jeli jsme tedy do města a hledali jsme hotely, Michal zajel do bahna a díry v silnici. Místní se nám vrhli na pomoc a našli nám ubytování v casa particular. Krásný apartmán se 3 pokoji za 25CUC/pokoj + 4CUC snídaně. Pivko, stažení fotek a spát. Zde jsme měli zůstat o den déle....

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big19.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big19.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big20.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big20.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

6.3. Asi v 7 hodin vztyk a snídaně ve společné jídelně v klasickém stylu: vejce s cibulí, šunka, sýr, máslo, džus, kafe. V 8:30 jsme se rozloučili s domácími v Santiago de Cuba a vyrazili jsme do Guantanama. Zde jsme se pokusili dostat k americké základně a věznici. Již za městem nás však zastavila policie a že dál jako turisté můžeme pouze s průvodcem – prý military zóna. Poslali nás do hotelu Guantanamo, kde jsme si měli dohodnout průvodce. Recepční ve státním hotelu je však neochotná a průvodce by byl až za dva dny. Tak jsme tuto dobrodružnou část vypustili a vyfotili jsme se na obrovském náměstí s obrovskými monumenty i s nápisem například Patria e muerte(strana nebo smrt). Pak jsme již jeli za Guantanamo na vyhlídku, kde byla krásně vidět celá zátoka a někde v dáli americká základna. Pár fotek a cestou podle moře, pak průjezd horami, kde jsme taktéž udělali na vyhlídkách pár fotek. Na jdlo jsme zastavili ve městečku San Antonio der Sur – opečené maso, pivko za CUP. Také nás tu chytl prudký déšť, který jsme ustály pod místními slunečníky. Cestou dál přes hory nám nějak podezřele rychle docházel benzín. Šetřili jsme z každého kopečka a k večeru jsme dorazili do města Baracoa. Baracoa je městečko na úrovni moře, které obklopují vysoké hory. Prochází tudy pouze jedna silnice. Také zde přistál v roce 1511 Kryštof Kolumbus. Sehnat zde ubytování však nebylo úplně jednoduché. Každý by nás rozházel po různých domech. Nakonec nás však ubytovali v jednom domě všechny, ve třech pokojích. Cena 30 CUC za noc a pokoj + 3 CUC snídaně. Večer procházka, večeře krevety, mušle, pivko, mojito na kraji moře. Na balkóně v ubytování jsme ještě večer poseděli s domácími, popíjeli rum Santiago de Cuba a ve 24h spát.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big21.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big21.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big22.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big22.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

7.3. Vstali jsme asi v 7:30, snídaně kvalitou jako vždy a dostali jsme echo, že zde mají výbornou kuchařku. Tak jsme si na večer objednali večeři – rybu na kokosovém mléce, tradiční jídlo v Baracoa. Po snídani jsme vyjeli na jednu z nejkrásnějších pláží na Kubě – Maguana. Bylo zataženo, vítr, ale i tak jsme se vykoupali, poleželi na pláži a bavili jsme se o obchodování s místními obchodníky. Zpět jsme vyrazili asi v 15h, dojedli jsme ještě salámy z ČR a v 17h jsme vyšli do města. Procházka městem, pak k moři podívat se na obrovské vlny, které sem dopadaly. Večeře u domácích byla vynikající. Ryba Dorado na kokosovém mléce, rýže, polévka, zelenina, grilované banány. Pak pivko a drink Caipiriňa – rum+cukr+limetka+led, který nám udělal domácí.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big23.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big23.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big24.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big24.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

8.3. MDŽ – tak nás ráno vítali. Byli jsme tak zblblí, že jsme jim ani nepopřáli. Asi si na to potrpí. V 8h snídaně jako vždy, pak nás napadlo, že se půjdeme vykoupat do Bahía de Baracoa. Prošli jsme městem, zastavili se ve skladu surové čokolády a došli k zátoce. Katastrofa. Všude nehorázný nepořádek, špinavá voda, vraky rozpadlých lodí. Tak jsme se otočili a šli na pláž jižní Baracoy. Bylo to aspoň 3km, cestou jsme šli i kolem baseballového stadionu, a zastavili jsme se na krásné dlouhé písčité pláži s MEGA velkými vlnami. Zde jsme se fakt vyblbli. Různí obchodníčci, kteří nám zde nabízeli mango, banány atd., nás varovali, ať si dáváme pozor na věci, že se tu dost krade. Zpět jsme si vzali rikšu – kolo, které má vzadu dvě místa a Kubánec nás dřel až do města. Pak jsme se na rikše s Mildou projeli a udělali atrakci pro domácí: mlátili jsme se bičem do zad a jezdili jsme po městě Baracoa. To už však bylo asi 17h a cestou zpět jsme si ještě dali pizzu pečenou na vozíku, kde se pod kovovým plátem topilo dřevem. K tomu pivko. V našem ubytování jsme se vysprchovali, stáhli fotky a po 19:30 nám domácí udělali večeři – kuře dle tradičního receptu s rýží, zeleninová polévka. Výborné. Když se začalo stmívat, začalo se městem ozývat obrovské dunění a křik, a tak jsme se vyrazili podívat na slavnost Bongo, která je 1.4., ale toto byl nácvik. Skupina hudebníků bubnuje do obrovských bubnů, okolo hodně mladých řvou, zpívají a perou se. Až z nich šel strach :-). Spát ve 21:30.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big25.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big25.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big26.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big26.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

9.3. Hrozná noc, hodně telefonů z ČR, které nás budily. V 7h snídaně jako vždy, zaplatili jsme a vyjeli jsme v 8:15 z Baracoy směr průmyslové město Punta Gorda. Cesta byla pekelná. Většinou žádný asfalt, jen uježděná hlína, kameny a obrovské díry. Pak se již cesta zlepšila a přes města Holguín, Las Tunas, Manatí až do Playa Santa Lucia. Na jídlo jsme se zastavili dvakrát Saqua de Tanamo a v Las Tunas. Do města Manatí to bylo trochu složitější, protože navigace zas tak dobře Kubu nezná. Najeli jsme navíc asi 10km, ale v 18 hodin jsme přijeli do Playa Santa Lucia a hned jsme našli potápěčskou bázi Friends Shark, domluvili jsme zde potápění na druhý den v 9:30 a zároveň ubytování u Ronyho. Ubytování byl samostatný dům se třemi pokoji, dvěma záchody a sprchami. Pak nám doporučili večeři u svého kamaráda v restauraci Dongo. Špagety, pivo a dvakrát osmiletý Havana Club. Spát ve 21:30.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big27.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big27.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big28.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big28.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

10.3. Vstali jsme v 7:15 hod, stáhli fotky, snídaně tatranka, vymazali karty na ty bulls shark, abychom je pořádně nafotili. Jeli jsme na bázi přebrat věci. Jitka s Evou si měly lehnout na pláž vedle báze, ale byl zde obrovský vítr, tak jsme je dovezli na nádhernou pláž Bacanoa. Pak jsme naložili věci do našeho auta, zaplatili 40CUC za ponor a jeli na místo potápění kousek za pláží Bacanoa. Ponor byl ze břehu v průlivu asi 1km širokém, které plní obrovskou lagunu 70x40km a jsou zde tedy obrovské proudy. Ponor jsme zahájili těsně před skončením přílivu a museli jsme ho ukončit těsně po začátku odlivu. Jinak by nás to mohlo odnést na moře. Ponor byl k vraku lodi až do koryta, ale bulls shark nepřipluli. Hrátky s murénami, krabem. Po ponoru opalovačka na pláži Bacoa, jídlo-krevetky s rýží a opečeným banánem, dvě pivka a dobrá piňa colada. V laguně-močálu jsme viděli i spousty růžových plameňáků, kteří zde volně žijí. Zpět asi v 17 hodin, vrátit věci v bázi a na ubytování. Sprcha, fotky, kafe a večer na pizzu, hamburger, pivko a Havana Club. Spát ve 22:30hod.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big29.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big29.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big30.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big30.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

11.3. Vzbudil jsem se už v 6:15 a s Mildou jsme šli hledat pekárnu, kterou jsme našli. Snídaně chleba s marmeládou a v 9:30 na bázi. Ještě jsem Mildu s Jitkou a Evou vezl na pláž Bacanoa. My s Michalem jsme jeli na ponor člunem asi půl hodiny na okraj reefu Atlantiku do obrovských vln. Stěna z 30m kolmo dolů, vrak lodi, podle reefu, výstup na hranu do 14m a uviděl jsem jako jeden z mála žraloka kladivouna asi 2,5m velkého. Pak ponor končil, vystoupali jsme do obrovských vln, vylezli na člun a zpět. Omýt věci, skoukli jsme video s bulls shark a na pláž Bacanoa. Koupání, procházka, jídlo-krevetky s rýží, hranolky, zelenina, pivko. V apartmánu kafe a v 19 hodin na večeři. Zase v Dongo a dali jsme si špagety po italsku, hranolky, pivko.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big31.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big31.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big32.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big32.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

12.3. Snídaně a v 8:15hod. odjezd přes Nuevitas, Esmeralda, Bolivia, Moron, Yaguajay na umělý val pouze se silnící za 2CUC s vojenskou kontrolou na Cayo Santa Maria. Zde spousta hotelů, ale pláž na vykoupání jsme našli. Byli jsme zde sami, krásná voda, vlny, krásně barevný Atlantik. Pozdě odpoledne jsme vyjeli do města Santa Clara přes Remedios, Camajuani. Zde jsme sehnali ubytování asi 1km od centra za 30CUC/pokoj/noc. Santa Clara je historické město Kubánské revoluce. Zde proběhla jedna z posledních bitev, kde asi 40 vojáků Che Guevary napadlo obrněný vlak jedoucí na pomoc do Santiaga de Cuba. Takže jsme večer prohlédli památník vlaku, který zde opravdu ještě je, také pásák, který odstranil koleje a šli jsme až k soše Che Guevary v životní velikosti před barákem komunistické strany. Pak zpět a na náměstí, které bylo krásně koloniální s historickými budovami a plné lidí. Všude se hrálo, tancovalo a pilo. Neskutečný zážitek zpívajících lidí. Spát asi ve 24hodin.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big33.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big33.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big34.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big34.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

13.3. Odjezd po 8 hodině do Varadera, ale byl zde problém koupit benzín Especial- moc kvalitní na tento kout Kuby. Nakonec jsme ho sehnali ve městě Santo Domingo. Ještě jídlo ve městě Colón za CUP tedy asi pizza za 10Kč, pití za 1Kč. Ve Varaderu jsme vrátili auto a už nás čekal Juri. Sehnal ubytování. Byl problém sehnat ubytování – 3 pokoje, abychom byli spolu. Nakonec se podařilo za 30CUC. Náhončímu jsme museli dát 5CUC, co nám sehnal ubytování. Pak jsme šli k moři, kde nám i Juri ukázal levné jídlo na pláži. Jídlo fritézas za 40CUP a mango džus za 5CUP. Pak procházka po Varaderu, ale vše již dražší, prostě Evropa. Polévka za 1,5CUC. Spát ve 23hodin.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big35.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big35.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big36.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big36.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

14.3. Zjistili jsme, že je časový posun + 1 hod. – letní čas. Takže jsme vstali až v 8 hodin, snídaně a zkusili jsme dojít na potápěčskou bázi, ale neměli o nás zájem, že už odjíždějí atd. Prostě státní podnik. Pak vyměnit peníze a schůzka s Jurim. Pak prohlédnout tržnici a ve 13 hodin na pláž. Koupání, opalování. Lovili okolo nás velcí pelikáni. Vrhali se z výšky do vody a lovili ryby i kousek od nás. Také zde jeden domorodec pelikány krmil a bylo jich na pláži třeba 10, kousíček od nás. Pak domorodec hodil rybu na moje břicho, když jsem ležel a všichni pelikáni se na mě vrhli – docela zábava pro všechny okolo, pro mne moc ne, protože jsem se lekl že mne sežerou. Jídlo za 60CUP + 5CUP džus. V 18 hodin na pokoj, procházka. Dali jsme si večeři-krevety a pár pivek. Spát asi ve 23 hodin.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big37.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big37.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big38.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big38.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

15.3. Vstali jsme v 7 hodin a v 7:15 nám dovezli pravé doutníky. Snídaně sušenky a domácí nám udělala kafe a čaj. Pak pláž, koupání ještě naposledy, nakoupit poslední suvenýry z tržnice, zaplatit ubytování a ve 13 hodin stylovým starým autem do Havany. Cestou, asi 20km za městem Matanzas jsme se zastavili v místě, kde vymysleli piňa coladu. Jmenovalo se Bacunayaqua, jako stejnojmenná vesnice vedle, na pobřeží Atlantiku. Matanzas je v překladu masakr, byli zde totiž zmasakrování indiáni-původní obyvatelé, Španěly, při kolonizaci. Do Havany jsme dorazili pozdě odpoledne a ubytování opět ve vile Oscar za 30CUC. Večer procházka Havanou křížem krážem. Jídlo a navštívili jsme asi 6 barů, kde jsme vždy ochutnali nějaký ten drink. Také bary Ernesta Hemingwaye a i jeden v temné uličce a jen pro místí lidi. Zavolal na mne velký černoch „hej amigo“ tak jsem se vrátil a on „bueno piňa colada“ Říkám „bueno?“ A on „sí“ Tak jsme se šli posadit. Otlučený bar a opilými místními lidmi s názvem Rio La Plata. Řekl jsem mu, že tu piňa coladu co nám udělal, je nejlepší z celé Kuby a to jsme objeli celou. A je za polovinu než jinde. Tak sáhl do peněženky, vyndal bankovku 20 CUP s Che Guevarou a napsal na ní věnování. Bar La Plata od Patiho datum a podpis. V Havaně jsme navštívili všechny možné náměstí, pevnosti při vjezdu do zálivu, dům Bacardi, tank, Capitol, hodně barů a i Hemingwayovy a snad skoro vše co Havana nabízí. Nejvzácnější jsou však pohledy na tu „pravou“ Havanu-tedy rozpadající se nádherné koloniální domy, vdechnout po staletí trvající historii a představit si ten svět před několika sty lety. Zpět do ubytování ve 24 hodin vozítkem „cocot“ na malinké motorce udělána budka jako kokosový ořech pro 2 až 3 osoby. Sotva to jelo, ale dovezlo nás to. Do nepatrného kopečka před Náměstím Revoluce jsme málem museli vysednout, aby vyjel. Řidič však proplynoval stroj a rychlostí pomalé chůze jsme kopeček vyjeli.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big39.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big39.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna

16.3. Vztyk v 8:30 sbalení a v 9 snídaně za 5CUC. Opuštění pokoje, zaplacení a čekání na taxi. Před odjezdem jsme si u Oscara dali ještě pizzu za 40CUP – cepolla (cibule). Ve 13 hodin odjezd, Oscar řekl, že dohodne za 25CUC, ale smradi chtěli 30CUC za jeden taxi. Trochu jsme se hádali, ale nakonec zaplatili. Ti Kubánci, co přichází do styku s turisty jsou úplně jiní než běžní lidé – jsou zkažení a vypočítaví. Ještě jsme na letišti utratili poslední CUC za dva doutníky. Doma jsem však zjistil, že jsem zapomněl na 40CUC = asi 40EUR. To jsme se v Havaně mohli ještě pěkně rozšoupnout. Na letišti vše OK, odlet na čas směr Moskva. A ani na společnost Aeroflot nemohu říci zásadní kritiku.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big40.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big40.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(kuba/kuba_big41.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big41.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

17.3. Moskva čekání asi 2 hodiny a Praha. Doma asi v 17 hodin. Tak jako z každé cesty, tak i z této jsem si nechal několik bankovek všech měn, kde jsme byli na památku pod sklo stolu v kanceláři.

ZÁVĚR :
Vždy jsem chtěl poznat Kubu tak jak je. Urychlilo to zrušení embarga USA Kuby, tak jsem se rychle rozhodl. Ta socialistická odlišnost s bídou a represemi obyvatel, udržování obyvatel bez informací, bez internetu, bez dat… jen s plakáty jak se jim skvěle žije. Nevěděl jsem však, že má Kuba několik míst vyloženě pro tahání peněz z návštěvníků a to pod taktovkou státu. Skoro nikdo neví o „pánských klubech“ kde za cenu od 120-250CUC za noc dostanete ubytování, jídlo a i krásnou společnici na celý den – jsou to objekty pro tisíce hostů. Toto je kousíček vedle Santiago de Cuba. Pak také souostroví Královy zahrady a i Královniny zahrady, Viňales a i Havana. Kuba je však jiná. Pozná se jen tak, když se na ní pohybujete sami a to v místech, kde nejezdí turisti. Tam poznáte pravé povahy lidí a jejich pravý život pod vedením komunistů. Jejich měsíční plat je 10 až 20eur, doktor má 40eur a chirurg 60eur. Doma vykrmené hovězí se musí prodat státu, pokud prodají jinam, hned 5 let vězení. Pokud to udělá podruhé tak 10 let. Mezi lidmi se o politice šeptá, všude jsou udavači a tajná policie ihned zatýká nepřátele socialismu. Jen připomínám, že si nelze přivydělat, protože to by bylo podnikání a to je v komunistických zemích tvrdě potlačováno – vše řídí stát. A vždy to řídí špatně. U nás jsou také velké problémy, proti Kubě však malé – tam mají hlad.

Také jsem na tuto cestu nevhodně složil skupinu lidí, co se mnou jede. Nešlo to však jinak, protože jinak by se cesta neuskutečnila.

Kuba je krásně idealizovaná, veselá, chudá, šťastná a zpívající. Jsem moc rád, že jsem tam byl.

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big42.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(kuba/kuba_big42.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57