Pro správnou funkci je nutné mít zapnutou podporu JavaScriptu! Expedice Svobodna_cesta3 | ECOPAINT - potápění
IANTD Ecopaint

SEVERNÍ VRAKOVÁ CESTA SNŮ

NORSKO

Termín: 6. až 24.10.2016
Najeto: 8900 km
Navštívené země: Polsko, Švédsko, Finsko, Norsko, Dánsko, Německo

6.10. Odjezd v 5:00 hodin z Golčova Jeníkova. přes Brno, Ostravu až do Gdaňsku. Mrkli jsme se na pláž Baltu, natankovali a hodinu před odjezdem trajektu se nalodili. V 18 hodin odjezd. Udělali jsme pár fotek při průjezdu na moře, pak večeře a spát v kajutách.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big01.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big01.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big02.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big02.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42

7.10. Ráno dobrá snídaně u okna trajektu. Loď na moři se znatelně houpala. Pár fotek při příjezdu do Nyanashamn. Švédští celníci se jen podívali na SPZ a zeptali se kam jedem. Odpověděli jsme, že Nordkapp a potápění a tak nás pustili bez prohlížení. Ostatní to štěstí neměli. Pak jsme zaparkovali v centru Stockholmu, prošli se městem zvaným také Benátky severu. Zaujal nás hřbitov námořníků, muzeum jejich historické lodi Vasa a také kostel, kde na kazatelně byl kříž prolnutý kotvami. Zapálili jsme svíčku. Pak ještě lehká svačinka a kafíčko v cukrárně a odjezd asi v 16:45hod. směr Uppsala, Umea, Luleá a v Tore na severní části Baltu jsme přenocovali. Ale to už bylo 4:00 hodiny ráno.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big03.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big03.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big04.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big04.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42

8.10. V 6:45hod vztyk a odjezd krajinou s minimem civilizace, za celý den jsme potkali dvě auta. Přes cestu nám běhali sobi a v 9:30hod jsme přejeli řeku Torne do Finska, kde byla vesnička Pajala. Dále nekonečnými lesy a vřesovišti a okolo jezer se soby a zastávka v baráčku se suvenýry kde jsme něco koupili a dali si buchtu a kafíčko.. Pak až do skalnatého Norska, kde jsme projížděli okolo skal až k Severnímu ledovému oceánu-Barentsova moře-zátoka Porsangerfjorden. Zde jsme se prošli po dně zátoky, byl totiž odliv. Večer asi v 19:30 jsme dojeli v silné mlze na Nordkapp – nejsevernější místo Evropy. Došli jsme pěšky k baráku. Mysleli jsme, že se zde ubytujeme, ale ubytování zde možné nebylo a tak otočka a zpět do Honningsvagu (asi 30km od Nordkapu) malé městečko. Tam ubytování v řetězci Sandic. To už bylo ale asi 22 hodin.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big05.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big05.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big06.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big06.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42

9.10. Vynikající snídaně a výjezd na potápění. Jeli jsme směrem na Nordkapp a poslední a jediná odbočka do leva do vesničky Giesvaer. Vesnička tak 20 baráků. Jeli jsme až dozadu k sezónní hospodě, kde na parkovišti jsme se převlékli tam ponor, tedy na západní straně nejsevernějšího poloostrova, v místě kde to lze sejít k oceánu. Tak daleko na severu a tolik života pod vodou. Pak jsme se vrátili asi 5km a druhý ponor na východní straně nejsevernějšího poloostrova za vesničkou Skarsvag. Velký halibut, krab kamčatský, medúzy aj. Potom ještě opět na Nordkapp, pár fotek a zpět do hotelu, večeře a spát.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big07.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big07.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big08.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big08.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42

10.10. Odjezd v 8:50hod po vynikající snídani opět na Nordkapp, poslední fotky a koupě pár suvenýrů u staré laponky, která bydlí asi nejseverněji na Evropském kontinentu. Pak asi 100km než jsme vyjeli z poloostrova, směr na město Alta a přes hory se sněhem a ledem se soby a až 150km před Tromso jsme sehnali ubytování. Nebylo to jednoduché. Přece jen není již sezóna a všechny kempy a rorbue jsou zavřená.. Ubytovali jsme se někde u Storfjordu v hotelu Welcome Inn Lyngskroa. Cestou jsme zažili, neskutečně krásnou, polární záři mezi 19 a 21 hodinou. Úžasná podívaná na měnící se obrazce svítící po celé obloze a oproti vesničkám to působilo majestátně, obrovsky až strašidelně.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big09.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 39

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big09.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 42
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big10.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big10.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big11.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big11.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big12.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big12.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big13.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big13.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna

11.10. Výborná snídaně, pak odjezd a prohlídka Tromso. Zde nás navigace vedla do malé díry pod barákem s průjezdní výškou 2,4m a pod městem byla obrovská křižovatka. Vyjeli jsme směrem na ostrov Tromsoya a dále na ostrov Hakoya, kde v jižní části jsme našli zbytky mola i monument vraku křižníku Tirpitz. Vyfotili jse se u pomníku lodi, kde na jejím pancíři o síle asi 10cm byla vzpomínková cedulka. Ve vodě zbyly po vraku jen menší části, pancíř je vytěžen. I tak se ale potopit na tomto legendárním místě je nezapomenutelné. Nafoukali jsme lahve, dali dlouhý ponor a vyrazili směr Narvik. Sem jsme dorazili asi ve 20hod. a napotřetí jsme našli levnější ubytování v hotýlku Breidablikk. Zůstaneme 4 noci.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big14.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big14.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big15.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big15.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

12.10. Po dobré snídani jsme navštívili kapitanát co řídí pohyb v přístavu a Narvické zátoce. Po zaplacení 100NRK jsme dostali povolení potápění na týden. Také jsme dostali seznam povolených a zakázaných vraků. Chtěli jsme udělat ponor na třech vracích mezi letištěm a přístavem. Tedy nelze sem zajet autem a člun nemáme. Nejprve jsme zajeli na letiště jen pro malá letadla, ale o tom, že by nás měli pustit přes přistávací dráhu si vyložit věci, nechtěli ani slyšet. Máme prý jet do přístavu. Tam jsme ovšem byli a byla tam závora a semafór. No jeli jsme tam tedy podruhé, zastavili drze před závorou a po minutě blikla zelená a závora se otevřela. Tak jsme projeli přístavem, pod dopravníky nakládajícími železnou rudu, pod jeřáby, rezatou cestou až na konec přístavu. Zde jsme nafoukali, vlezli do vody a naplavali asi 400m po hladině. Sestup na dno a po chvíli jsme nalezli vraky torpédoborců Anton Schmidt, Wilhelm Heidkampf, Dieter von Roeder a malý vrak na rohu vstupu do přístavu . Jsou monumentální. Také jsme potkali dva krabi kamčatské-video na youtube. Zpět asi po 75 minutách. Převléknou a pryč. Už bylo šero a opět se po minutě brána otevřela a my vyjeli. Pak již výměna žárovky v autě a kafe u benzinky. Večeře vlastní a spát.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big16.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big16.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big17.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big17.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

13.10. Po dobré snídani jízda asi 45km přes Bjerkvik a Herjangen až k závoře kde končila cesta. Klíč jsme nesehnali a tak jsme si prohlédli místní saunu, naplavali asi 500m až k vraku torpédoborce Hermann Kunne. Cestou zpět pod vodou a našel jsem ztracenou klec, kde byl krab a humr. Humra jsme si na místě hned uvařili. Cestou zpět jsme ještě našli jezero Hartvikvatnet (Árajávri), kde leží letadlo, které chceme zítra navštívit. Zpět už ve tmě, večeře a spát.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big18.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big18.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big19.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big19.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

14.10. Opět dobrá snídaně a jízda asi 35km k jezeru Hartvikvatnet (Árajávri). Kde jsme našli cestu tak nějak směrem k ústí řeky, na kameni bylo, u silnice, barvou napsáno č. popisné 398. Cesta nás opravdu dovedla k místu, kde se zahajuje ponor. Splavali jsme ledovou řekou do jezera, na mělčině ještě asi 30m popošli a zanořili se. Po chvíli jsme našli Junkers 52 v plné své kráse. Zpět jsme šli řekou proti proudu. Na břehu jsme nechali věci a šli si ještě sjet řeku okolo hezkého ostrova, jen tak v suchém obleku. Cestou zpět ještě tankování, na pokoji zabalení a příprava na ranní odjezd. Pak ještě jsme vyjeli na kopec nad Narvikem, jestli neuvidíme polární záři. Vyjeli jsme až tam, kam to šlo, tedy skoro na vršek. Navrik, Ofotfjord i okolní vesničky byly jak na dlani. Taky jsme tam zapadli, ale asi po 15 minutách boje jsme byli zachránění. Byl by to průšvih, protože jsme byli asi 3km od nejbližšího obydlí na strmém srázu.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big20.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big20.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big21.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big21.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

15.10. Po dobré snídani sms na kapitanát, že jdeme do vody v přístavu. Zaparkovali jsme vedle silnice, převlékli se, lehce mrzlo. Teplota vody byla však 10°C, byl příliv. Pak jsme naplavali podle kompasu k bójce a ponor na největším vraku Narviku – parník Neuenfels. 143m dlouhý. Byl fakt obrovský a jeho 4 paluby, parní kotle i díra od torpéda byly fakt monumentální. Pak tankování, nákup a ve 14 hod. odjezd směr Lofoty. Nádherné hory jsme přejížděli a most dělil pevninu od souostroví. Pár fotek měsíce ve městě Svolaer. Pak přes celé Lofoty a do poslední vesničky s názvem A. Zde jsme měli již předjednáno ubytování ve skoro prázdných rorbue, s kuchyní, dvěma ložnicemi, sprchou a WC. Samozřejmě s vyhřívanou podlahou v koupelně a WC, jak jinak v Norsku...přece.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big22.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big22.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big23.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big23.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

16.10. Krásné pohledy z chaty na východ slunce, snídaně, plnění a odjezd v 10:20hod na ponor. Ještě jsme z vesnice Tind vzali mladou stopařku z Anglie do Fredvangu asi 30km. Zde jsme plánovali ponor, ale byla to mělká zátoka a písek, tak jsme popojeli dalších asi 10km do vesničky Vikten. Zde jsme omrkli muzeum jen zvenku, kousek jsme se vrátili a potopili se. 107min ve vodě 10°C stačil na lov i pěkný ponor. Kombinace dna písku a chaluh a velkých kamenů byl fakt hezký a byl to regulérně Atlantský oceán. Nafoukat a zpět už za šera a 40km do A. Dojeli jsme již za tmy, srovnat věci a večeře z toho co jsme nalovili. Tedy platýze. Pochutnali jsme si. Pivko a spát.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big24.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big24.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big25.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big25.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

17.10. Snídaně, pak pomalu balení a ponor před chatou. Objeven pěkný kaňon s hloubkou do 25m s kolmými stěnami. Lov tresek polak, černé i obecné. Ponor 107min a málem jsem se počůral. Spletl jsem se a vynořil se asi 300m severněji v zátoce. Tak pod vodou k chatě. Balení a rovnání do auta, večeře z tresek a opečené brambory. Pochutnali jsme si, pak pivko a znaveni spát.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big26.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big26.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big27.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big27.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

18.10. Rychlý vztyk v 5:30, dobalení a snídaně a v 7:00 odjezd z Moskenes trajektem do Bodo. V Bodo jsme byli v 10:15. Asi 150km za Bodo, kousek nad vesnicí Mo I Rana jsme protnuli Polární kruh. Pár fotek a dále. 3 hodiny jízdy jsme vyplnili svačinkou a kávou. Pak již cesta přes Trondheim, Otta, tam přes opět krásné hory a přespali jsme v horách před městem Voss již poblíž Bergenu. Než jsme usnuli, slyšeli jsme z hor hrozný řev z mnoha míst. Asi jeleni. A také vytí vlků.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big28.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big28.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big29.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big29.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

19.10. V 7:15 odjezd a projedeme nejkrásnější místa Norska. Směr Bergen. Projížděli jsme nádhernými místy, horami a i 1400mnm kde byl sníh a mráz. V horách na silničce jsme náhodou dojeli k nějakému skanzenu s názvem Elveseter. Informace musíme zjistit, ale bude to ve stylu dávných ytířů, ale za jakého boha bojovali? To nevíme. Také je zde hotel. Pokračovali jsme dál a potkali jsme tam 3 auta za celý průjezd. Z hor jsme sjeli do vesničky Bolstad, která je již u fjordu Sofjord, který jsme přejeli trajektem ze Solvolmu do Ornes. Tam nákup a pokračování do Bergenu. Zde jsme omrkli město a pokračovali na jih. Další dva trajekty a jízda byla do Stavangeru a pak dále do Flekkefjordu. Zde jsme měli již ubytování, člun a dorazili jsme cca ve 23hod.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big30.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big30.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big31.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big31.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big32.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big32.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big33.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big33.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

20.10. Snídaně, plnění a výjezd na volné moře za ostrov Hidra s rybařením. Docela se dařilo a ponor na ostrově Andabeloya v první zátoce – Kjevika, od oceánu na straně k Fedafjordu. Něco naloveno, taky pár hřebenatek. Krásné místo s kolmou stěnou končící v hloubce 300m. V malé hloubce členité dno a chaluhy. Návrat už za tmy a ještě jsem skočil pod chatu. Dva úhoři a tresky. Výborná večeře z nalovených ryb a pivko.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big34.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big34.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big35.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big35.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

21.10. Po snídani výjezd na Katedrálu. Pěkný ponor, velký mník, treska a uloven obrovský polak. Z posledních sil se však vytrhl z hrotu. Takže zemřel zbytečně. Pak průjezd ostrovem Hidra a na volném moři rybaření, docela šli makrely a pár kelerů. Zpět v 17 hodin. Uklidit a opět večeře co oceán dal.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big36.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big36.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big37.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big37.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

22.10. Nejprve návštěva města a hledání, kde koupit norský svetr – neúspěšně. Ve 12hod zpět a na ponor u ostrova Andabeloya v první zátoce Djupavika, od vesnice Andabeloya , na straně k Hidře. Objeveny velké sítě zvednuté svými plováky v hloubce asi 35m. Zde plno hřebenatek. Také jsem ulovil dva mořské ďasy. Ponor asi 80minut a nějaká dekomprese. Zpět za šera a výborná večeře. Makrela, treska, ďasi, hřebenatky zapečené v troubě se zeleninou, cibulí, česnekem a citrónkem. Pak již balení na ráno.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big38.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big38.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big39.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big39.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57

23.10. Dobalení, snídaně a odjezd v 10:30hod přes Kristiansand, směr Oslo až do Horten a trajekt do Moss a odtud dálnice až do Švédského Malmo. Odsud nejdelším mostem Evropy – Oresundský most, který ve směru ze Švédska, mizí pod mořem v tunelu. Pak jsme přes Dánsko ještě dojeli na trajekt z Rodby do Puttgarden. Jezdí totiž i v pozdní hodiny. Z Trelleborgu do Rostocku by jel až za pár hodin. Před Lubeckem jsme na pár hodin sdřímli.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big40.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big40.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big41.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big41.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big42.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big42.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57
Zvětšit do nového okna

24.10. Brzo ráno odjezd a okolo Berlína, Drážďan, Ústí nad Labem až do našich bydlišť. Dorazili jsme až večer. Takže se cesta o den prodloužila.

ZÁVĚR: Musím říci, že vše vyšlo podle hrubého plánu, co jsme měli. Viděli a zažili jsme neskutečné věci, nekonečné pláně a lesy severního Švédska a Finska. Už jen taková drobnost, že na nejsevernějším výběžku Evropy není v polovině října zima. Prožili jsme krásné chvíle, potápění, výlety s cestováním, polovinu času jsme se živili z oceánu, ochutnali jsme nezvyklé ryby a jiné tvory. Sever nás, asi za odvahu, odměnil nádhernou polární září. Projeli jsme ale i sněhem a ledem se stády sobů. Utajeno nám však zůstalo setkání s losem a s velrybami. Mylná je naše středoevropská představa, že za polárním kruhem je konec světa. Je tam vše co u nás. Jen je to vše přizpůsobeno jiným podmínkám.

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big44.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 54

Warning: getimagesize(svobodna_cesta3/svobodna_cesta3_big44.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /www/doc/www.potapy.cz/www/include/expedice.inc on line 57