Pro správnou funkci je nutné mít zapnutou podporu JavaScriptu! Expedice Preplavba | ECOPAINT - potápění
IANTD Ecopaint

PŘEPLAVBA

MÁLAGA    –    TENERIFE

Koncem září 2013 jsem dostal od kamaráda nabídku, zúčastnit se přeplavby z Malagy v jižním Španělsku, přes Gibraltar, se zastávkou na kávu někde v Maroku a pak plavba na Tenerife do přístavu San Miguel – celkem asi 1500km. Chvilku jsem se rozhodoval, ale pak jsem to vzal jako výzvu a účast jsem potvrdil. Koupil jsem letenku do Malagy přes Brussel a zpět z Tenerife do Prahy. Jak se přibližoval termín odjezdu, upřesňoval se čas. Loď, katamarán 12,4m dlouhý a 7m široký, byla na cestě z Mallorky, přes Ibizu a podél pobřeží Španělska do Malagy. Měla mít asi 1 den zpoždění, ale nakonec se jednalo o zpoždění jednu noc. Bohužel, z tohoto důvodu jsme nestihli zastávku v Gibraltaru (projíždělo se v noci) a ani káva v Maroku nedopadla.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

8.11. Odlet z Prahy v 6:40 do Brusselu, 1,5 hodiny na přestup a let do Malagy, kde jsem přistál asi ve 13 hodin. Zde jsem si půjčil auto Kia Picante za 32 eur a projel jsem se okolím Almogie a Malagou. Večer již dorazili ostatní „námořníci“, ale protože loď byla ještě na cestě, museli jsme v Malaze přespat. Procházka historickým centrem. Celkem nás bylo 5.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

9.11. Ráno, asi v 9 hodin, jsme se nalodili a v 10 hodin jsme vyrazili. Za 6 hodin jsme zastavili na nákup a tankování v přístavu města Marbella-snobské město, vzdálené od Gibraltaru asi 100km. Když jsme vyrazili, již se stmívalo. Průjezd Gibraltarem byl osvětlený z obou stran, potkalo se několik lodí a bylo to rušnější z důvodu větru a vln. Škoda, že to nebylo přes den.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

10.11. Probuzení v Atlantiku. Někde za námi bylo ještě, sotva znatelně, vidět pobřeží Afriky. Po obědě již samá voda. Oběd a večeře – krevety a těstoviny + salát, víno, pivko- výborné. Celý den relax, pokec, pozorování vln atd. Vlny asi 5m, ale dlouhé, oceánské. Službu přes noc jsem neměl. Služba přes noc se drží z důvodu kontroly lodi a sledování provozu. Loď jede sama nastaveným kursem dle GPS, pomocí autopilota. Zajímavé bylo to, že přes den jsme neviděli skoro žádné lodě okolo. Ale přes noc bylo vždy několik lodí vidět. Je nebezpečné, pokud se v noci chodí po kraji lodě nebo se jde na záchod do moře, aby se nespadlo do vody. Pak by ten člověk byl ztracen a už bychom ho, v oceánské tmě a rychlosti lodě, nenašli. Proto je nejlepší, držet službu ve dvou lidech a obětovat trochu spánku.

11.11. Pouze oceán, nikde ani loď, pouze my a voda. Vlny max.4-5m, vítr v našem směru, takže se jelo na motory i plachty. Oběd a večeře ryba + platýz, brambory, salát, víno, višňovka, karamelový čaj s rumem z Malagy atd. – opět super jídlo. Přes den relax a mnohahodinové sledování vln – nádhera. Bez mobilního signálu, bez wi-fi, prostě sami. Odpoledne koupání v moři – sami v oceánu ve velkých a dlouhých vlnách Atlantiku. Teplota vody 22st.C. Večer karty před spaním, službu opět drželi kluci, asi aby se nabažili cesty.

12.11. Opět pouze oceán, nikde ani loď. Vlny asi 5-6m, vítr silnější v našem směru a tak se vypnuly motory a jelo se pouze na plachty. Takto bylo nutné jet minimálně 1,5dne, aby nám vyšlo palivo a nemuseli jsme se zastavovat v Maroku (bylo asi 100km vzdáleno). Další varianta, byla natankovat na Lanzarote, pokud bychom tam dojeli. Nakonec se jelo na plachty den, noc i den, takže jsme splnili. Zítra budeme muset dolít naftu, kterou jsme vezli v kanystrech. Jídlo- kalamáry, platýz, zelenina, víno, večer guláš a pivo San Miguel z Malagy, pak višňovka a karamelový čaj s rumem. Odpoledne koupání – „Divoká řeka“, to se sníží rychlost katamaránu na asi 3 uzle, jde se na příď a střed lodi, skočí se do vody a podpluje se loď mezi kýly a na zádi se musí „skokan“ chytit trubky, aby mu loď neujela. Dobrá zábava. Večer jsem zalehl už v 19hodin a od 00:30 jsem držel službu až do 7:30 ráno. Měsíc zašel asi v 1:00 a pak jen „miliarda“ hvězd. V jednu chvíli se k nám začala přibližovat zezadu loď. Sledoval jsem jí asi hodinu a pak jsem uviděl červené poziční světlo, začala se nám tedy vyhýbat. Pak projela od nás asi 1km po levoboku. Byla to velká nákladní loď. Také mě napadlo, že by to mohli být piráti z Maroka, které nelze úplně vyloučit. Naštěstí nebyli.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

13.11. Oceán – nádhera. Vlny 4m, přes den se jelo již na motory i plachy. Bylo jasné, že nafta již vyjde. Jídlo, hovězí na houbách, polévka, víno, slivovička atd. Odpoledne opět koupání a opět „Divoká řeka“ ?. Ve velkých vlnách se musel dát opravdu pozor, aby se koupající zachytil. Večer karty a já služba od 00:30 do 5:00. Opět spousty hvězd, vítr bránil spánku, byl jsem dost oblečen a ještě zabalený v dece. Také jsme projížděli okolo dvou menších lodí, které jak se zdálo, stály na místě. Ale pod námi byla hloubka 3km, takže na kotvě stát určitě nemohly. Tak nevím, co to bylo. Zítra po obědě bychom již měli vidět Tenerife.

14.11. Oceán, vlny do 5m, jeli jsme na plachty i motory. Po snídani relax a přidalo se k nám asi 30 delfínů, hrajících si okolo naší lodě. Jídlo, těstoviny se sýrem, salám, klobása, zelenina, víno. Po obědě jsme uviděli Tenerife a když jsme začali vplouvat do kanálu mezi ostrovy Tenerife a Gran Canaria(široký asi 50km), zesílil vítr a zvětšily se i vlny o dost převyšující naši loď. Odhaduji, některá až 6-7m. Jenže už jsme „námořníci“ tak nám to nic nedělalo. Špatně nebylo nikomu. Pobřeží ostrova je lemováno vesničkami i hlavním městem Santa Cruz. Do přístavu San Miguel jsme dorazili až večer. Ještě se musela zařídit doprava z letiště sever pro rodiny, které se přijely rekreovat. Zrušili jim totiž let z Barcelony na Tenerife jih. Takže museli sehnat a zaplatit jiný let. Sehnali, ale pouze na letiště sever. Noc v přístavu.

15.11. Potápění vpravo od přístavu Los Cristianos (v pohledu od moře) pod kolmou skálou. Bylo zde spousty ryb, lulanky i papoušci jinak zbarvení než třeba v Rudém moři, proplul okolo nás i žralok „angel shark“, kterého jsem viděl poprvé. Pěkný byl i páreček sépií. Z písčitého dna ve 30m hloubce vyčuhují malí úhoři, kývající se ze strany na stranu. Úhoříci jsou hezcí tím, že vykukují z písku třeba i 40cm a když se k nim potápěč opatrně po dně přibližuje, tak postupně do písku zajíždějí a mizí :-). Oběd v italské restauraci v Los Cristianos, nad pláží, špagety s krevetami a pivko. Pak šnorchlování okolo sádek asi s 5-ti delfíny. Delfíni sledovali ryby za sítí a čekali, jestli neseženou něco k snědku. Když jeli proti mně, až jsem měl obavy, ale 1m ode mne se vyhnuli. Byli dost vypasení z těch výkrmových granulí ze sádek a vůbec se nebáli. Prostě byli jiní, než ti na moři. Město Los Cristianos, stejně jako Playa de las Americas, jsou turistickými centry se spoustou hotelů, restaurací, barů, kolonád s obchůdky i obchody, spousta vil a různých lákadel pro turisty. Jedná se o moderní civilizovaný svět, také s množstvím zlodějů. Každé z měst má svoji velkou pláž. Los Cristianos s pískem žlutým asi dovezeným ze Sahary a Playa de las Americas s pískem černým vulkanickým.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

16.11. Výlet na Tenerife. Bylo totiž pěkné počasí s jednou zvláštností, sopka Pico de Teide nebyla v mracích. Půjčení auta Renault Twingo za 26eur a přes Aronu, Vilaflor až na Pico de Teide. Okolí sopky je nádherné, vše jsme vyfotili a vyjeli jsme i lanovkou za 25eur na sopku do nadmořské výšky 3550m. Celková výška hory je 3718m nm. Lze nahoru také vylézt, ale musí se to jeden měsíc dopředu objednat na ministerstvu, které vydá povolení a zaplatí se nějaký poplatek. Pak jsme ještě zajeli na sever ostrova do města Garachico, kde jsme si prohlédli město a dali si kalamáry a salát. Město Garachico bylo zničeno v roce 1706 výbuchem sopky Montaňa Negra. Obyvatelé však město opět postavili. Garachico je však již na severu Tenerife a tedy jeho pobřeží bičují větry a velké vlny. Zpět jsme dojeli ve 22hod.

17.11. Nádherné potápění na Los Gigantes pod kolmými lávovými stěnami 500 až 800m vysokými. Hejna drobných ryb, papouščí ryby, zvědavé lulanky a hladové trnuchy na členitém skalním dně, které končí pískem ve 30m hloubce. Zde jsou však velké trnuchy a velká hejna větších ryb. Vzal jsem si sebou pod vodu ploutev z ryby od večeře a ryby jak to cítili, tak se shlukly do hejna čítající stovky kusů. I trnuchy byly odvážnější a připlouvaly až ke mně. Po potápění jsme dlouho plavali okolo naší lodě a dívali se, co je pod námi ve vodě. Je opravdu krásné, plavat v moři a nad sebou mít 800m vysokou kolmou skálu. Dva z nás vystoupili kaňonem do známé a historické vesničky Masca. Výstup trval 2 hodiny a sestup 1,5hod. Do kaňonu jsem také vlezl, asi 300m, ale bosý a v neoprenu. Turisti se na mě divně koukali a někdo mi i ukazoval palec nahoru :-). Výstup kaňonem je však hezký a stojí za to. Jsou dvě možnosti, jak to zde navštívit. Buď se nechat lodí přivézt pod kaňon, vystoupit do vesničky Masca a odjet autobusem nebo naopak. Večer procházka městem Playa de las Americas.

18.11. Ráno probuzení, zabalení, najít taxi na letiště za 25eur, odlet v 15:30 do Prahy. Na lodi jsme se srdečně rozloučili višňovkou s pozdravem SKOL (švédsky „na zdraví“, dle piva koupeného v Malaze). V Praze vyzvednutí kufrů, auta a domů jsem dorazil v 1:30hod. Platil jsem nadváhu 30eur, to asi za ty lávové kameny :-). Budou mi nahřívat záda, snad... :-)

Zvětšit do nového okna

Tento výlet byl neskutečný, nic takového jsem ještě nezažil. Velice dobrodružné. Musím pochválit kapitána. Nejen, že dobře vařil, nepochyboval jsem ani, že nás bezpečně dopraví na Tenerife, ale že dal dohromady výborné lidi. Nikdy jsme si nelezli na nervy, každý byl ohleduplný, každý si tu cestu užíval po svém a neotravoval druhé. Prostě fakt SUPER. Rád bych na tuto loď zorganizoval nějaké cesty, problém to není, jen se parta nesmí bát moře. Také nevím, jestli je to úplně vhodné pro rodiny s dětmi. Krásná by byla určitě Malta, Sardinie nebo Korsika, ale i Tenerife, La Gomera, Hierro, La Palma atd. Tak uvidíme….

Takže příště opět „SKOL“.